نوازندگی ساز کلاسیک
شیوه آموزش و سیستم آموزشی همواره یکی از مهمترین دغدغه های دستگاههای متولی آموزش بوده و می باشد و این در حالی است که دغدغه سیستم آموزشی هنر در مقاطع مختلف نیز یکی از چالشهای موجود را در این زمینه به وجود آورده است. گرایشات مختلف موسیقی نیز به واسطه دارا بودن حجم وسیعی از دروس عملی که خصوصیت خاص آموزشی خورد را دارند و دارای دورس نظری نسبتاً کمتری هستند هیچگاه نتوانسته اند در سیستمهای رایج آموزشی نظری نتیجه بخش باشند اکنون با توجه به ظهور سیستم کارآتری همچون مهارتی و سایر دورههای علمی کاربردی بسیاری از دغدغه های موجود در آموزش ساز کلاسیک از میان رفته است .
دوره کاردانی ناپیوسته حرفه ای نوازندگی ساز کلاسیک با هدف تربیت نوازنده ساز ، در جهت لزوم تربیت نوازندگانی که به علم آن احاطه داشته باشند ضروری میباشد ، هدف از تربیت نوازنده، کمک به ارتقاء سطح ارکسترهای موسیقی و تولید آثار موسیقی فاخر ملی می باشد. بالا بردن مهارت شنیداری ، پارتیتور خوانی ، آکومپانیمان در کنار آموزش نوازندگی این امر را ممکن می سازد. از نقطه نظر آموزش تخصصی میتوان موسیقی را به دو مقوله کلی آموزشهای تئوریک و عمومی و آموزشهای عملی و تخصصی در سطوح مختلف تقسیم بندی نمود جایگاه آموزشهای تئوریک و تربیت دانشجو موسیقی از نقطه نظر شناخت عمومی مقوله موسیقی و رشته ها و هنرهای مرتبط با آن و نیز شناخت و قابلیت تجربه و تحلیل آثار موسیقائی ایرانی و جهانی و پرداختن به تاریخ موسیقی معمولاً در دانشکده های موسیقی صورت می پذیرد.